כף רגל סוכרתית

מהי סוכרת?

סוכרת זו מחלה קשה המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז (חד סוכר) בדם, אשר יכולה להתפתח בשל מחסור בייצור אינסולין בגוף או בשל חוסר יכולת של האינסולין בגוף לבצע את תפקידו.
הלבלב מייצר הורמון הנקרא אינסולין, האינסולין מסייע לעיבוד המזון שאנו אוכלים ולהפוך אותו לאנרגיה, תפקידו הוא לעודד ייצור של גליקוגן (רב סוכר) מגלוקוז ולסייע בהכנסת הגלוקוז לתאי השומן והשריר ובכך להקטין את כמות הגלוקוז בדם.
אצל חולי סוכרת, הגוף לא מייצר מספיק אינסולין או שאינו יכול להשתמש באינסולין כפי שצריך, דבר הגורם לרמות גבוהות של סוכר בדם.
סוכרת מסווגת לשני סוגים: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2.
סוכרת מסוג 1, נקראת לעיתים גם "סוכרת נעורים" או סוכרת תלוית אינסולין ומתקשרת לרוב לתורשה.
סוכרת מסוג 2, המכונה גם "סוכרת מבוגרים" ומתאפיינת בסוכרים גבוהים בדם, מתפתחת לרוב אצל אנשים הסובלים מעודף משקל או אנשים בעלי הרגלי תזונה לא נכונים.
מחלת הסוכרת משבשת את מערכת כלי הדם ומשפיעה על אזורים רבים בגוף: העיניים, הכליות, הרגליים וכפות הרגליים. סוכרת יכולה לגרום לסיבוכים בריאותיים חמורים כמו: מחלות לב, עיוורון, אי ספיקת כליות ועוד. כרבע מחולי הסוכרת יפתחו בעיות בכפות הרגליים במהלך חייהם.

נוירופתיה

בעקבות הסוכרת, עשוי להיווצר נזק עצבי – נוירופתיה סוכרתית (Diabetic Neuropathy) העלולה לגרום לחוסר רגישות או לאובדן היכולת לחוש כאב, חום וקור. סוכרתיים הסובלים מנוירופתיה יכולים לפתח חתכים קטנים, שריטות, שלפוחיות או פצעי לחץ מבלי להיות מודעים לכך, בגלל חוזר התחושה באזור. אם פגיעות קטנות אלו לא מטופלות, עלולים להתפתח סיבוכים שיובילו לכיבים ואף לקטיעה.
בנוסף, נוירופתיה עלולה לגרום לעיוותים שונים בכף הרגל כמו: הלוקס ולגוס ואצבעות פטיש.
חשוב מאוד שחולי סוכרת ינקטו באמצעים הדרושים על מנת למנוע פגיעות ברגליים. בשל ההשלכות של נוירופתיה, בחינה יומית בכפות הרגליים היא חשובה ואפילו קריטית. כאשר אדם סוכרתי נוקט בפעולות המנע הדרושות, הוא מפחית את הסיכונים לבעיות חמורות בכפות הרגליים.

זרימת דם חלשה

סוכרת מובילה לעיתים קרובות למחלות כלי דם היקפיים המעכבות את זרימת הדם בגוף.
במצב זה, מתרחשת היצרות של העורקים המובילה לרוב לירידה משמעותית במחזור הדם ברגליים ובכפות הרגליים.
זרימת דם לקויה מפחיתה את כמות החמצן וחומרים מזינים אחרים המסופקים לעור ולרקמות אחרות, מה שגורם לפציעות להחלים בצורה ירודה.
זרימת דם חלשה יכולה אף להוביל לנפיחות ויובש בכף הרגל.

טיפול ומניעה

אחת הבעיות המוכרות והידועות בקרב הסובלים מסכרת הינה זרימת דם לא תקינה המביאה בתורה לכאבים מהותיים ועקשניים בכפות הרגליים. הטיפול ברגל סוכרתית יכול להיות מייגע אם לא מאתרים את הבעיה מבעוד מועד.
במקרים הפחות קיצוניים, מופיעים כאבים ואו אז ניתן לטפל בתופעה. עם זאת, במקרים אחרים מערכת העצבים דווקא לא תתריע על בעיה כלשהי ואו אז עלול להתפתח מצב קיצוני יותר שהטיפול בו נעשה מורכב יותר.

איך אפשר להימנע מסוכרת?

על פי הסטטיסטיקה ל-20% מחולי הסוכרת עלולים להיות כיבים שונים וכאשר כיבים אלו אינם מטופלים כראוי, הרגליים יכולות להגיע למצבים קיצוניים ואף לצורך בקטיעה. למעשה 85% מהמקרים של קטיעות גפיים נובעים מבעיות סוכרתיות.
 מחקרים הראו כי ירידה במשקל ופעילות גופנית מתונה יכולים למנוע או לעכב סוכרת מסוג 2 בקרב מבוגרים הנמצאים בסיכון גבוה לחלות בסוכרת. שינוי הרגלי האכילה גם כן יכול לסייע ויחד עם זאת ביצוע בדיקות יומיומיות כגון:

  • אכילת מנות קטנות יותר, עם פחות מאכלים עתירי שומן.
  • הגבלת מזון עשיר בשומן רווי ושומן טראנס כמו: מאכלים מטוגנים, עוגות וממתקים.
  • להתרחק ממשקאות עשירי סוכר: משקאות בטעם פירות, משקאות מוגזים, משקאות חמים ממותקים.
  • צריכת סיבים תזונתיים על ידי הוספה לתפריט מגוון פירות וירקות על בסיס יומי ומזונות מחיטה מלאה כמו: דגני בוקר 100% דגנים מלאים, דייסת שיבולת שועל, אורז מלא, ירקות ירוקים (ברוקולי, תרד, כרוב ניצנים) וכתומים (גזר, בטטה, דלעת, קישוא צהוב).
  • בדיקה של כפות הרגליים לאיתור נקודות לחץ מדי יום
  • שמירה על היגיינה מרבית של כפות הרגליים
  • שימוש בקרמים להעשרה והזנה של עור כפות הרגליים
  • הימנעות משימוש במסירי יבלות
  • החלפה תדירה של נעליים וגרביים בהתאם לצורך
  • בדיקה יומיומית של אדמומיות או נפיחויות שונות

הבדיקה של כל אלו מבטיחה כי ניתן יהיה לשמור על מצב כפות הרגליים לאורך זמן. עם זאת, יש צורך בבדיקה שגרתית אצל רופא על מנת לוודא כי המצב אינו מחמיר.

המלצות להגנה על כפות הרגליים בקרב חולי סוכרת

טיפול נכון בכפות הרגליים הוא קריטי במיוחד עבור סוכרתיים, מכיוון שהם נוטים יותר לבעיות ברגליים כגון: אובדן תחושה בגפיים התחתונות, שינוי במבנה כף הרגל, כיבים ופצעים ברגליים שאינם מחלימים כראוי. טיפול יומי פשוט יכול בהחלט למנוע החמרת המצב:

  • טפלו בסוכרת שלכם. בחרו באורח חיים בריא על מנת לשמור על רמת סוכר תקינה בדם.
    בנו יחד עם רופא המשפחה או התזונאית שלכם תוכנית לטיפול בסוכרת שתתאים לאורח החיים שלכם.
  • בחנו את הרגליים שלכם כל יום, ייתכן שיש לכם בעיות או פגיעות שאתם לא מודעים אליהם. בדקו אם קיימים פצעים, חתכים, נפיחות, כתמים אדומים או זיהום בציפורניים.
    אם חתכים, שלפוחיות, שריטות ושאר פגיעות לא מתחילות להחלים לאחר יום אחד, יש ליצור קשר עם רופא באופן מיידי.
  • שטפו את כפות הרגליים במים חמימים בכל יום. על מנת למנוע עור יבש, יש להימנע מלהשרות את כפות הרגליים. לאחר הרחצה חשוב מאוד לייבש את כפות הרגליים, יש להקפיד לייבש היטב בין האצבעות (מומלץ להשתמש בטלק).
  • שמרו על עור רך וחלק באמצעות מריחת שכבה דקה של קרם על החלק העליון והתחתון של כף הרגל. יש להימנע ממריחת קרם בין האצבעות.
  • גרבו גרביים ונעלו נעליים בכל עת. אל תלכו יחפים, גם לא בבית, בכדי למנוע דריכה ופגיעה בכף הרגל.
  • השתמשו בגרביים ללא תפרים העשויות מחומרים סופגי לחות ובולמי זעזועים בכדי למנוע התפתחות של שלפוחיות ופצעים.
  • בדקו תמיד את החלק הפנימי של הנעליים לפני נעילתן. וודאו שהבטנה חלקה ואין גוף זר הנעל העלול לפצוע את כף הרגל.
  • הגנו על כפות הרגליים שלכם מפני חום וקור:
    תמיד נעלו נעליים על חוף הים או מדרכות חמות ומרחו את כפות הרגליים בקרם הגנה מפני השמש. הרחיקו את הרגליים מגופים חמים כמו רדיאטורים, מפזרי חום ועוד. אין להניח בקבוק מים חמים או כרית חימום על כפות הרגליים.
    אם אתם סובלים מכפות רגליים קרות, גרבו גרביים ללא תפרים בלילה. מגפיים מרופדים הם פתרון מצוין לחימום הרגליים בחורף. במזג אוויר קר, בדקו את כפות הרגליים לעיתים תכופות יותר על מנת להימנע מכוויות קור.
  • שמרו על זרימת דם תקינה לכפות הרגליים:
    הרימו את הרגליים בזמן ישיבה והניעו את הבהונות במשך כ- 5 דקות. בצעו זאת 2-3 פעמים ביום. הזיזו את הקרסוליים למעלה ולמטה, פנימה והחוצה על מנת לשפר את זרימת הדם ברגליים. אל תשבו ברגליים משוכלות לפרקי זמן ארוכים.
    אין להשתמש בגרביים צמודות, גומיות או כל לבוש צמוד אחר סביב הרגליים. אל תנעלו נעליים צמודות או צרות.
    הפסיקו לעשן. עישון מפחית את זרימת הדם לרגליים. אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה או כולסטרול גבוה, התייעצו עם רופא המשפחה כיצד לטפל בכך.
  • היו פעילים יותר:
    בקשו מהרופא או יועצת התזונה לתכנן עבורכם תוכנית אימונים מותאמת אישית. הליכה, שחייה, ריקוד ורכיבה על אופניים הן אפשרויות מתאימות לפעילות גופנית קלה. הימנעו מפעילות גופנית חזקה לרגליים כמו ריצה וקפיצה וזכרו לכלול חימום מקדים ושחרור לאחר האימון.
  • שקלו שימוש במדרסים. מדרסים נכונים יכולים לסייע בהפחתת גורמי הסיכון ולעזור בשחרור הלחץ והחיכוך על חלקי כף הרגל המועדים יותר לכיבים ופצעים.
    מדרסים לסוכרת מסייעים בהגנה על כף הרגל הסוכרתית באמצעות התאמה אישית לכף הרגל במהלך ההליכה, פיזור הלחצים ובלימת זעזועים.
  • שמרו על קשר עם הרופא שלכם:
    בקשו מהרופא לבדוק את תחושת ההרגשה והפעימות בכפות הרגליים שלכם לפחות פעם בשנה.
    בקשו מהרופא טיפים לטיפול בכף הרגל ושקלו התייעצות עם רופא מומחה.

מידע חשוב על טיפול בפלטפוס שחשוב לדעת!

דילוג לתוכן שאלון